Those Stories

Ikon med kvalitetsfokus och framtiden i sökaren

En pratstund med Åke Wassén, R&D Manager på Hasselblad

Those line

Här tar vi en pratstund med en av våra högt uppskattade kunder – Åke Wåssén på Hasselblad i Göteborg om filosofin kring kvalitet och kompetens, företagets kärna, utveckling och om den kultur som Åke definitivt varit med och format under sina dryga 28 år hos den ikoniska kameratillverkaren.

28 år Åke! Det är länge! Jag vågar gissa att du trivs väldigt bra. Vad beror det på – vad är det du tycker är speciellt på Hasselblad?

Ja oj vad tiden går fort, men så är det när man har roligt. Visst har jag haft många möjligheter att byta men när jag väl har suttit ner och funderat på det så har jag aktivt valt att stanna kvar.

Det viktigaste är så klart kollegorna, stämningen som vi har här. Men så är det också en väldigt trevlig storlek på företaget, lite så att man känner alla kollegor och jag kan i princip gå och sätta mig och ”tjôta” med vem som helst, även om jag inte vet namnet på riktigt alla. En tredje positiv sak är att vår produkt är väldigt rolig och intressant. Jag plåtar väldigt gärna själv och uppskattar såklart den höga kvaliteten.

Är det särskilt roligt att utveckla en produkt där målet är att optimera, utan att behöva tänka på kostnadsramar som ofta begränsar möjligheterna? För visst är det lite så hos er?

Precis, vi har inte riktigt det kostnadsansvaret på vår avdelning – det är andra som sköter det – så vårt fokus blir helt på produktens kvalitet, funktioner och hur den faktiskt ska fungera i händerna på kunden.

Det finns t. ex. en databas med komponenter som vi får använda oss av. Ibland får vi kompromissa men på vår avdelning behöver vi inte driva frågan om kostnadseffektivitet – vi vet oftast inte vad komponenterna kostar. Vårt uppdrag är att lösa en funktion, få till en produktifiering.
Sedan vi fick nya, stora, ägare har våra utvecklare tillgång till den absolut senaste tekniken, det ger oss ännu större möjligheter att fokusera på att göra en riktigt bra produkt – top notch.

Har du tänkt på att du själv har en hel del att göra med den goda stämningen som nämndes tidigare? För många av oss som kommer utifrån är det du som ÄR Hasselblad. Du har tagit hand om de anställda på företaget under så många år och har på många sätt skapat stämningen som du tycker så mycket om.

Nej, det har jag inte riktigt reflekterat över på det sättet. Jag har mer känt ansvar för att kunna leverera de projekt vi startat och har genom åren mer tänkt på hur företaget och medarbetarna skulle drabbas om något inte går som det ska, till exempel om vi inte lyckades ta fram en produkt som “slog” när vi inte hade de ekonomiska musklerna som vi har idag.

Men jag gissar att jag påverkar stämningen genom min inställning att vi gör detta tillsammans, fast allra mest känner jag tacksamhet över att få vara med på den här resan. Det är otroligt mycket duktigt folk här och att få vara en av dem känns fantastiskt fint.

Ni är ju väldigt måna om att ta in anställda och konsulter som är verkligt duktiga. Vilka kriterier går ni efter när ni ska ta in en konsult?

Vår ägare är idag engagerad i rekryteringsprocessen och om jag tyckte vi var kräsna innan så är det en ny nivå nu. Tidigare hade vi inte möjlighet att ta in så mycket folk som vi skulle önska på grund av tidsbrist och ekonomi – det var kämpigt. När vi nu kan göra det så vill jag verkligen ta vara på möjligheten och få in rätt personer i rätt mängd.

En konsult måste ganska snabbt vara självgående för att det ska fungera här. Vi har visserligen mentorer till alla som börjar hos oss men det är stort fokus på projekten. Så det har jag med mig litegrann samtidigt som jag drivs av tron på att det blir ett bra resultat om vi trivs och har kul; när det är roligt att jobba blir man engagerad och när man får syssla med sådant man är bra på så blir resultatet också bra. Det är lite som på fritiden – du håller inte på med något som du tycker är tråkigt och är dålig på.

Man kan säga att vi letar efter duktiga människor som verkligen kan göra skillnad men som också kan skapa ett gott team – bidra till den fina stämningen. De måste ju absolut ha den tekniska kunskapen, erfarenheten och personligheten som krävs för att driva och komma i mål med uppgiften. Men det ska också vara goa människor tänker jag.

Hasselblads höga krav är välkända i Göteborg. Att ha jobbat hos er är en kvalitetsstämpel i CV:t. Men för er del har den höga nivån historiskt varit ett sätt att överleva, eller hur?

Ja, så är det. Idag har vi ju inte samma problem men jag tycker ändå att värderingarna fortfarande gäller. Vi vill ha de allra bästa och våra ägare har samtidigt tuffa krav på de som ska komma in, men det är bättre att få leta och kämpa för att hitta rätt kandidater än att sänka kraven och trycka in folk. Vårt sätt att rekrytera innebär att vi får verkligt duktigt folk och jag känner mig väldigt trygg med att jobba med mitt team. Jag vet att alla är riktigt bra och kan lita på att de alltid levererar det de lovar.

Du har många egenföretagande konsulter hos dig och till vår glädje kommer flera av dem från THoSE. Tycker du att du märker skillnad på konsulter som är anställda och de som är egna?

Hos oss är faktiskt de flesta egenföretagare. Jag tror, även om jag bara gissar, att det finns ett lite större engagemang hos dem som jobbar för sig själv. En starkare drivkraft som också är anledningen till att de valt att starta eget.

Menar du att man som anställd konsult kanske inte har reflekterat lika mycket över vad man vill med sitt liv och sitt karriärval?

Jag vet inte riktigt om det är så men jag tänker att den som väljer att bli egenföretagande konsult har tänkt igenom det ordentligt eftersom det krävs en insats och mod för att faktiskt ta det steget – och en tillit till sin kompetens.

Det är en trygghet att vara anställd och jag skulle nog inte våga bli egen själv, men jag kan beundra folk som gör det – som antar utmaningen. Vi har såklart många duktiga konsulter som är anställda också, vi har samma krav på alla vi tar in, men jag tror faktiskt inte att det är en tillfällighet att vi har flest egna konsulter. Det ligger något i drivkraften.

Händer det något särskilt spännande framåt på Hasselblad?

Ja, det kommer ju nya projekt och jag vet vad ägarna förväntar sig och hur de prioriterar. Men jag har också egna önskemål om åt vilket håll åtminstone vår avdelning ska utvecklas. Jag skulle inte säga att min idé går emot företaget eller ägarna, men en målbild jag har skapat för mig själv är att vi inte bara ska reagera på vardagen här och nu, utan även driva verksamheten mot något vi själva tror på.

Som varumärke är Hasselblad både välkänt och gammalt. Kan det vara svårt att kompromissa – att bevara det som varumärket står för och samtidigt hänga med i dagens snabba utveckling? Vad upplever ni är en lagom förändringstakt?

På ett sätt kan det vara en utmaning. När kan man klippa vissa historiska produktband? Det kan handla om systemanpassningar och att vi ibland måste ta beslut för att kunna driva utvecklingen framåt. Men jag tycker nog att vi som har jobbat här ett tag har den balansen och känslan med oss. Vi är ändå många som har en gemensam bild av arvet, värdet av det och var gränsen går för hur mycket det får begränsa oss. Jag tycker det fungerar väldigt väl idag.

Du är inte ensam om att ha varit på Hasselblad i riktigt många år. Många stannar länge. Tror du att den här känslan och stämningen som ni byggt upp tillsammans under lång tid är stommen som sätter riktningen och utvecklingstakten för företaget?

Ja, jag tror det. Vi försöker ha god stämning på kontoret och ha roligt tillsammans, men vi arrangerar även fotoutflykter, teambuilding och andra aktiviteter och jag tror att arvet smittar av sig till dem som är intresserade av att förstå och bli en del av Hasselblads kärna och idé. Fast det är viktigt att det är lagom mycket sådana aktiviteter – att det blir en bra balans.

Hasselblad är verkligen ett anrikt varumärke, tryggt och gediget, som samtidigt lyckas ligga i framkant i branschen. Ni välkomnar framtiden och de förändringar som sker. Känslan är positiv – det ser ljust ut. Håller du med?

Ja, så är det. Under de flesta av mina år här har Hasselblad ägts av investerare och banker med ett ganska kort perspektiv, men nu har vi en industriell ägare med ett stort fotointresse och det innebär en trygghet. Tidigare hade vi mer eget ansvar eftersom ägarna inte kunde branschen och tekniken utan bara investerade pengar och ville sälja oss med god vinst efter några år. Deras investering räckte så länge den räckte och vi fick anpassa utvecklingen efter det men i en så nischad bransch som vår så räcker det inte med en engångsinvestering. Nu har vi en långsiktig ägare med ett stort kameraintresse, som dessutom har teknik i toppklass som drivkraft. Det ger oss helt andra möjligheter.

Åke Wåssén på Hasselblad i Göteborg

Kund: Victor Hasselblad AB i Göteborg

En pratstund med: Åke Wåssén, R&D Manager

I skrivande stund har Hasselblad  hjälp av THoSE-konsulter från kompetensområdena Mjukvaruutveckling samt Hårdvara och elektronik.

Separator